Salesforce

Endre kontogruppe eller kontotype på hovedbokskonto

Hidden with CSS in Portal
Endre kontogruppe eller kontotype på hovedbokskonto
Endre-kontogruppe-eller-kontotype-på-hovedbokskonto
Fields
Article

Hovedbokskontoer blir kategorisert i kontogruppe og kontotyper. Ved opprettelse av hovedbokskonto angir du hvilken kontogruppe og kontotype denne kontoen hører til. Dersom du forsøker å endre kontogruppe eller kontotype på en konto med posteringer direkte i skjermbildet Kontoplan - GL202500, vil du få en feilmelding. I dette brukertipset viser vi deg hvordan dette kan endres.

 

Konto 1991 er opprettet og i følge kontoutdraget er det posteringer på kontoen. Den er ved en feil satt opp med kontotype passiva.

Denne ønsker vi å endre til aktiva.

AndersAngelhus_3-1660305845819.png

 

Endring av kontogruppe og kontotype kan gjøres ved å gå til Meny -> Hovedbok -> Vis hele menyen ->Innstillinger -> Rediger kontoinformasjon.

Velg + og registrer konto 1991.

AndersAngelhus_2-1660305710574.png

 

I feltet “Ny kontogruppe” og “Ny kontotype” fyller du inn de endringene du ønsker å gjøre, før du trykker på “Behandle”. I dette eksempelet endrer vi kontogruppe fra passiva til aktiva.

 

Sjekker vi kontoplan nå så ser vi at kontotypen er endret til Aktiva.

AndersAngelhus_4-1660305902823.png


Levert av