Det er mulig å sende e-post direkte fra Visma Net. Dette kan brukes til utsending av ordrebekreftelser, plukklister mv. Når det gjelder utsending av faktura anbefaler vi å benytte Autoinvoice, ref. denne artikkelen.
Utsending av e-post kan gjøres på tre ulike måter. Vi anbefaler normalt å benytte oppsett 1. Nedenfor beskriver vi de ulike alternativene.
Oppsett 1, Standard oppsett med egendefinert svaradresse (anbefalt)
Gå til Konfigurasjon - Konfigurasjonshjelpen - E-post (SM20400S). Fyll inn e-postadressen til avsender i feltet Svaradresse
Klikk Lagre nede til høyre

Oppsett 2, Standard oppsett med egendefinert e-postadresse
Gå til System - Innstillinger - Systemets epostkontoer (SM204002).
Klikk + for å opprette en ny e-postkonto.
La haken for "Bruk standardserver for utgående e-post" være påslått
Fyll inn navnet på avsender i feltet "E-postkontonr."
Fyll inn e-postadressen til avsender i feltet "E-postadresse"
Klikk Lagre når du er ferdig
Når du har lagret vises DNS-oppføringene som må legges inn av domeneeier for at Visma skal kunne sende fra adressen. Dette er normalt noe din IT-administrator eller e-postleverandør må hjelpe deg med. Det er ikke mulig å sende fra adressen før dette er på plass. Når DNS-oppføringene er lagt til og validert vil meldingen forsvinne fra skjermbildet.

Oppsett 3, Sending via egen e-postserver
Gå til System - Innstillinger - Systemets epostkontoer (SM204002).
Klikk + for å opprette en ny e-postkonto.
Fjern haken for "Bruk standardserver for utgående e-post"
Fyll inn navnet på avsender i feltet "E-postkontonr."
Fyll inn e-postadressen til avsender i feltet "E-postadresse"
Fyll inn Serverinformasjon, Sikkerhet og Serverportnumre. Dette er opplysninger som du må få fra din IT-administrator eller e-postleverandør.
Klikk Lagre når du er ferdig
