Salesforce

Hvordan aktivere e-Faktura til privatkunder (B2C) i Visma Net

Hidden with CSS in Portal
Hvordan aktivere e-Faktura til privatkunder (B2C) i Visma Net
Hvordan-aktivere-e-Faktura-til-privatkunder-B2C-i-Visma-net-ERP
Fields
Article

I Visma Net  kan du sende eFaktura til privatkunder. Det første du må gjøre er å aktivere funksjonaliteten i ditt firma.
👨‍🏫Oppskriften her gjelder kun for norske selskap.


Slik går du frem: 

 

  1. Gå til Aktiver/deaktiver funksjoner (CS100000)
    1. Klikk Endre og huk av for Avtale mellom tjenesteyter og forbruker, Autoinvoice
    2. Klikk Aktiver

aktiver

2. Gå til Innstillinger for Autoinvoice (CS10250S)

  1. Under Avtale mellom tjenesteyter og forbruker for å sende forbrukers e-faktura til banken, klikk Aktiver. 
  2. Oppgi navn og e-post adresse på den personen i ditt firma som skal signere avtalen på vegne av firmaet. Denne personen vil motta en e-post for godkjenning av avtalen.
  3. Dersom du har en OCR-avtale med banken kan du også velge å bruke avtaleregistrering. For å aktivere dette, huk av for Bruk avtaleregistrering (med OCR). Dette gjør at kunden blir spurt om å bruke eFaktura for deg som leverandør i nettbanken, etter å ha betalt en faktura på vanlig måte. For å bruke dette må du fylle ut Betalingskontoen du har OCR avtale på. Du må også angi Plasseringen til eFaktura-referansen i  KID-nummeret. eFaktura referansen er alltid lik kundenummer. Hvis du har KID-nummer bestående av kundenummer (5 siffer) + fakturanr, så blir plasseringen 1-5 (dette er standard i Visma Net). Fyll også inn Antall sifre i KID-nummeret inkludert kontrollsiffer. Dette er 12 som standard i Visma Net. 
  4. Klikk OK. Da sendes det en e-post til den e-post adressen du oppga
    Aktiveringsstatus endres til: E-post melding sendt
    Statusmelding for aktivering legges til og viser: OK: Epost sendt til "e-post addresse". E-posten sendes fra noreply.autoinvoice@visma.com. 

innstillinger

3. Mottaker må godkjenne avtalen ved å klikke på linken i mottatt e-post

4_B2C.png

 

4. Les gjennom avtalen og huk av for å bekrefte at den er lest. Klikk deretter Aksepter

signatur

Merk: etter at du har aktivert avtalen i Visma Net  vil det kunne ta opptil 24 timer før avtalen er aktiv i banken. Nets oppretter avtalen med en gang, og Autoinvoice sjekker hver halvtime for nye aktive avtaler.  Avtalen skal også opprettes i kundens bank, og her kan tiden variere fra bank til bank. Vi ser at det vanligvis tar rundt 2 timer, men det kan ta opptil 24 timer.

Du kan følge med på status i skjermbildet Innstillinger for Autoinvoice (CS10250S)

Når avtalen er signert, er det ikke mulig å ha andre B2C-avtaler på samme

organisasjonsnummer.

For info om hvordan du bruker B2C i praksis, se denne artikkelen: Hvordan sende e-Faktura til privatkunder (B2C) i Visma Net?


Levert av